Eigenlijk merk ik al mijn hele werkzame leven binnen Facility Management dat er veel te weinig gebruik wordt gemaakt van het nieuwe en jonge talent op de arbeidsmarkt. Hier en daar uitzonderingen daar gelaten. Voor een gemiddelde vacature wordt minimaal 3 of 5 jaar ervaring op verschillende aspecten en de nodige inhoudelijke kennis gevraagd. Ik snap ook wel waar dit vandaan komt, zo proberen bedrijven het risico te mijden dat iemand wellicht iets niet helemaal weet of helemaal beheerst.

Een schaap met 5 poten
wordt vaak gevraagd, maar als je kritisch naar de vacaturetekst kijkt, is het een operationele rol met hier en daar een tactisch element zoals projecten of aansturing van personeel. De vraag is dan, waarom zou iemand met 3 of 5 jaar ervaring geïnteresseerd zijn in een dergelijke rol? En is diegene niet heel snel weer toe aan een volgende stap? Of ze zien dit als een mooie manier om “binnen” te komen en hopen daarna snel door te groeien naar een meer geschikte functie.

Junior FM Talent!
Als je op zoek bent naar iemand die de functie helemaal eigen maakt en er helemaal voor gaat, heb je meer aan een junior. Die zien nog in alles een uitdaging en willen vraagstukken graag oppakken of uitzoeken. Alleen vraagt dit natuurlijk wel de nodige coaching en begeleiding en dat kost tijd. Tijd en capaciteit is iets wat bedrijven daarvoor vaak niet beschikbaar hebben.

Met STER Facility Management begeleid ik jonge talenten door intensief met ze samen te werken en klaar te stomen voor hun carrière binnen Facility Management.

Ik gebruik hierbij als voorbeeld paard rijden: ik help ze eerst in het zadel, houdt nog goed de teugels vast van het paard, leer ze in draf te lopen en stuur af en toe nog bij met behulp van de teugels. Uiteindelijk kunnen ze galopperen en als het goed is galopperen ze mij voorbij! 😊

Een STER bestaat uit 5 punten, onderstaand de 5 punten voor een rising star;

 De eerste 2 a 3 maanden lopen ze met mij mee en ondersteunen ze met enkele zaken. In de loop van de tijd gaan ze steeds meer en grotere vraagstukken oppakken.

 In de tussentijd leer ik ze goed kennen en kunnen we samen inzien waar nog ontwikkelpunten liggen en waar ze in uitblinken. Dit komt in een ambitieplan.

 Vervolgens kunnen we hieraan werken en op zoek gaan naar de rol/functie of omgeving die goed bij ze past. Dit komt in een actieplan.

 Wanneer we dit allemaal goed in beeld hebben, kunnen we heel gericht op zoek naar een geschikte interim opdracht.

 Tijdens de interim opdracht ben ik nauw betrokken en begeleid ik ze in de eerste maand 1 a 2 dagen op locatie. Daarna begeleid ik ze steeds minder op locatie, maar blijf ik natuurlijk nauw betrokken.

Ben je op zoek naar een goede invulling van een interim opdracht / tijdelijke functie? Of ben je nieuwsgierig geworden naar deze werkwijze? Neem dan gerust contact met me op, Dagmar Groot.

06-12041496 of kijk op de website www.ster-fm.nl